Endodoncja Rzeszów

Na czym polega leczenie kanałowe?

leczenie endodontyczneEndodoncja to określenie odnoszące się do leczenia kanałowego przeprowadzanego powszechnie w gabinetach dentystycznych. Dawniej zabieg ten wykonywany był podczas kilku wizyt u stomatologa, obecnie jednak może on być zakończony już podczas jednej wizyty.

W wielkim skrócie – pierwszymi krokami przed przystąpieniem do leczenia będą wykonanie prześwietlenia danego zęba, ocenienie jego stanu, podjęcie decyzji o sposobie leczenia, wykonanie znieczulenia i przystąpienie do borowania. W dalszej kolejności usuwana jest zainfekowana miazga z kanału zęba, która odpowiada za jego unerwienie oraz ukrwienie. Następnie lekarz stomatolog wypełnia kanał materiałem stabilizującym (w zależności od rozległości ubytku, może on zastosować również wkład z włókna szklanego).

Bywa tak, że długość zabiegu endodoncji zależna jest od ilości kanałów w leczonym zębie. W zębach siecznych występuje jedynie jeden kanał, jednak już dolne dwójki mogą być wyposażone w dwa kanały. Co oczywiste, najwięcej kanałów posiadają zęby trzonowe – cztery, niekiedy trzy. W rzadkich przypadkach zaobserwować można również anomalie z większą liczbą kanałów.

Niekiedy lekarze stomatolodzy zalecają również stosowanie rehabilitacji po wyżej opisanym leczeniu przeprowadzonym w gabinecie. Dla przykładu, mogą oni dodatkowo wykonać koronki chroniące ząb przed dalszym rozpadem.

Bezbolesna endodoncja mikroskopowa

Leczenie endodontyczne jest specjalistycznym postępowaniem koniecznym w przypadku powikłań choroby próchnicowej. Polega na usunięciu zainfekowanych tkanek (nerwu) i bakterii z labiryntu kanałów korzeniowych wypełniających wnętrze zęba.

Ze względu na średnicę pola zabiegowego wynoszącą 1x1mm oraz zróżnicowaną anatomię wewnętrzną Leczenie kanałowe zęba, leczenie kanałowe należy do najtrudniejszych dziedzin stomatologii i może być wykonywane jedynie przez doświadczonego lekarza specjalizującego się w tej dziedzinie. Praca odbywa się w 20 krotnym powiększeniu i silnym ksenonowym oświetleniu, za pomocą zaawansowanego technicznie mikroskopu stomatologicznego.

Leczenie kanałowe w znieczuleniu komputerowym

Najczęściej do leczenia kanałowego przystępuje się wtedy, gdy zaobserwowano daleko posuniętą próchnicę, a nerw w miazdze uległ zapaleniu do nieodwracalnego stopnia. Pierwszymi sygnałami dla pacjenta o możliwości przeprowadzenia wyżej opisanego zabiegu w gabinecie mogą być tego typu objawy: dotkliwy ból w okolicach zęba (często wzmagający się pod wpływem nacisku), nadwrażliwość na niską i wysoką temperaturę, ząb zabarwia się na ciemne kolory, dziąsła wokół zainfekowanego zęba puchną.

Między innymi z powyższych powodów należy dbać o regularne odwiedzanie dentysty w gabinecie – w odpowiednim czasie wykryje on zmiany próchnicowe na zębach i leczenie endodontyczne nie będzie konieczne.

Miazga zęba, która uległa zapaleniu, a nie jest leczona odpowiednio wcześnie, może prowadzić do dalszych powikłań. Nie chodzi tu jedynie o rozprzestrzenianie się bakterii na sąsiadujące zęby, ale również o wywołanie zakażenia, zapalenia innych części ciała. Oczywiste jest również, że pojawi się w takich sytuacjach opuchlizna twarzy.